Sila2 mengklik yer....TQ

Monday, October 15, 2012

Attitute yg dipanggil PEMANDU di Malaysia

As Salam Senin... ;)

Penat tul la kalau nak cerita pasal pemandu2 yg ada kat Malaysia ni. Perjalanan aku dari rumah ker tmpt kerja boleh la diconsider jauh gak dan dari seawal aku keluar rumah sampailah aku tiba ditmpt kerja
1001 gelagat pemandu yg aku jumpa. Termasuklah perangai aku sendiri yg kadang2 ilang akal disebbkan pemadu yg lain.. hehehehe...

X hairan bila suami kepada seorg sahabat aku (bkn org Malaysia) pernah mengelarkan pemandu Malaysia adalah pemandu yg suka membunuh. Mmg terbaik ayat dia. Aku yang mendengar pun boleh berdesing beb telinga. Tapi masa tu aku hanya co-pilot. Skrg setelah aku sendiri yg menjadi pemandu, baru aku nampak dengan jelas betapa benarnya kata2 beliau.

This morning itself, dilaluan keluar dari kawasan perumahan aku, mungkin kerana nak cepat (cepatlahhhhh sgttttt...) sebiji Wira disondol oleh Toyota LE (depan langar depan tuhhhh...). Sbb Wira tu nak tunjuk Wira memotong di laluan bertentangan kerana malas nak mengikut barisan. Yg dlm Toyota LE 1 family with small kids and children with school uniform. Kalau kata anything happen to those kids, sapa yg kita nak salahkan???? Yg pemandu Wira boleh plak buat muka x seposen ala2 x besalah, mmg jenis selfish.

Acapkali juga aku perhatikan pemandu2 yg perasan diri pemandu F1 dan x memikirkan keselamatan pemandu lain, melalui lorong kecemasan (lorong kecemasan ker) atau bahu jln. Janji dpt memotong lane. Kalau ada Pak Polisi tunggu kat middle of the lorong, mulalah depa2 tu cari ruang menyosokkan muncung kenderaan depa nak menyelit. Dah jadi habit dah kot.... sesekali aku pun nak merasa mcm depa so aku pun buat apa yg depa buat, tapi not worth it, rasa bersalah sepanjang hari. Memikirkan pemandu lain yg dah berjam2 dok kat lane x gerak2 berpunca dari attitude selfish tu.

Bagi penunggang motosikal pula, selagi ada ruang kosong semua depa nak selit. Ada masa aku facing with situation that jalanraya dipenuhi oleh motosikal hingga kereta x dpt nak mencelah. Perghhh... mmg tension. Sama juga kalau berhenti di lampu isyarat. Kita di educatekan supaya memberi laluan kepada penunggang motosikal, tapi tidak bererti mereka boleh menguasai jalanraya. Alangkah baiknya kalau kerajaan mewujudkan satu laluan khas buat penunggang motosikal disemua laluan dlm Malaysia bkn hanya di Highway utama sahaja. Sure statistic kematian penunggang motosikal akan berkurangan. BETUL TAK.. ;)

Bilalah pemandu diMalaysia ni akan di educate dengan kesedaran sivik dan tanggungjawab.

Penat weiii...ari ni aku cerita benda berat. Please la saper2 yg tengah dok berpolitik tu pikir2 n renung2kan juga hal ni.

Renung2kan n selamat termenung.... :)

Peace No War....

Tq Mr google...


No comments:

Post a Comment