Sila2 mengklik yer....TQ

Friday, December 24, 2010

Nasihat Berguna....

Untuk mengurangi makan berlebih ramai yg minum air terlebih dahulu sebelum makan. Sebaiknya hilangkan kebiasaan itu, jika ingin minum sebelum makan lakukanlah satu jam sebelum waktu makan.

Menelan air terlalu banyak tepat sebelum makan memang membuat Anda kehilangan nafsu makan karena lambung menjadi penuh. Tapi minum air sebelum makan akan membuat proses penyerapan makanan oleh enzim menjadi lebih sukar.

Karena air yang diminum memerlukan waktu 30 minit mengalir dari lambung menuju usus.  Jadi jika minum sebelum makan, belum pun sempat air menuju usus sudah ditambah dengan makanan yang membuat enzim bekerja lebih sukar.

Profesor Hiromi Shinya MD, pakar enzim yang juga dekan kedoktoran di Albert Einstein College of Medicine AS, seperti ditulis dari karangannya, 'The Miracle of Enzyme', Sabtu (20/2/2010), menyarankan agar minum air putih dilakukan 1 jam sebelum waktu makan.

Seperti halnya tanaman, menurutnya ada period yang baik untuk minum kerana pengairan yang berlebihan pada tanaman akan membuat tanaman menjadi busuk dan layu. 


Itu lah Kesahnyaaa...so jgn banyak sgt teguk air masa mkn, Kata org2 tua kalau kuat minum masa mkn hati jadi sebal...yer kerr...... 

 Ehsan dari Goggle

10 comments:

  1. heheh..btol 2..org kt makan smbl mnum jd benak..

    ReplyDelete
  2. yunk, nape i xleh komen shoutmix?

    die tulis IP addresskena banned.
    sampai hati~ :(

    ReplyDelete
  3. nice info..:)
    tp ada juga org ckp jgn minum air 30 min sblm n selepas mkn..maybe disebabkan fakta yg sama kot..

    ReplyDelete
  4. hohoho...nasihat yg sgt berguna..mlang sekali cik coklat tk pernah amalkan pun >.<

    ReplyDelete
  5. Cik Cutebabygirl ...sori nahhh..akak x tau pun saper yg gatai2 picit butang banned....x pernah la nak tapis2 yg dtg....lagi dialu2kan lagi..sila2

    ReplyDelete
  6. Bermanfaat sekali nasihatnya...perlu dicoba...
    http://thehappyfamilies.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. yg ceq baco kat sokkhabar,dia suruh 30 minit sebelum makan.hee~
    ape pun nice infoo! hee

    ReplyDelete