Sila2 mengklik yer....TQ

Monday, January 10, 2011

Makan Mlm..aka Dinner.....

Ramai yang berfikir, tidak makan malam akan menyusutkan bentuk tubuh. Kita lupa, tindakan ini akan membuat kesihatan kita terganggu. Tak hanya itu, melewatkan makan malam boleh membuat lemak bdn semakin melambung. Inilah fakta penting yang perlu kita ketahui mengenai makan malam:

Makan malam tidak berhubungan dengan pertambahan lemak.
Menurut Nancy Snyderman, MD, penulis buku Diet Myths That Keep Us Fat


yang menentukan pertambahan lemak di tubuh adalah jumlah total asupan kalori yang melebihi keperluan. Perbendaan aktiviti di siang dan malam hari punya andil dalam menentukan besarnya asupan kalori yang diperlukan tubuh.

Pada malam hari, metabolisme tubuh dan aktiviti pencernaan menurun. "Namun, bukan bererti kita tidak perlu makan malam," ujarnya. Selain itu, hasil penelitian yang diterbitkan dalam jurnal Apetite menunjukkan, kaum lelaki boleh makan setiap hari tapi berat badannya tetap stabil. "Jadi, tidak benar mitos yang menyatakan bahwa makanan yang diambil sebelum jam tidur akan diubah menjadi lemak," tambah Synderman.

Tidak makan malam boleh membuat kita kelaparan.
Tidak makan apa-apa dalam waktu lebih dari 8 jam akan membuat proses metabolisme melambat dan badan kehilangan enaga. Tak hairan bila kita sering merasa tidak sedap badan dan juga mengeluh lambung terasa sakit (pedih ulu hati). Kekosongan di lambung yang lama akan membuat badan jadi lebih sensitif terhadap kalori yang masuk. "Jadi, sewaktu ada makanan yang masuk bukannya dibakar menjadi tenaga, melainkan akan disimpan oleh tubuh menjadi lemak," ujar Synderman lagi.

Lebih baik perhatikan portionnya.
Makan malam tidak akan menimbulkan masalah bila kita terbiasa makan teratur dan sihat sepanjang hari. Untuk menghindari makan malam yang terlalu besar, cubalah untuk makan siang dalam jumlah cukup. Jangan takut untuk menguyah kacang rebus atau buah pada pukul 04.00 atau 05.00 ptg supaya pada waktu malam kita tidak makan berlebihan. 


tq encit Goggle
 


Allahualam.....tapi mmg kalau x mkn mlm, mula la bila celik jer mata keesokkan harinya perut terus keroncong, berbanding kalau amik mkn mlm...so tepuk perut tanyalah diri ya...

3 comments: