Sila2 mengklik yer....TQ

Monday, December 27, 2010

Mitos N Fakta...(Kolesterol)

Banyak mitos yang beredar di kalangan masyarakat mengenai kolesterol. Kurangnya pemahaman yang betul menyebabkan informasi yang salah mengenai kolesterol dan gejalanya. Untuk itu, penting mebetulkan mitos-mitos yang telah lama beredar didlm masyarakat agar gejala kolesterol dapat dihindari dengan lebih cermat dan tepat.

Mitos: Makan daging kambing akan menyebabkan kolesterol tinggi dan hipertensi.
Fakta: Tidak benar. Tidak ada bukti bahwa daging kambing mempunyai kandungan lemak yang lebih tinggi dibanding jenis daging merah lainnya.

Mitos: Pada orang dengan kolesterol tinggi, jika rajin olahraga dan diet serta tubuh dalam kondisi fit bererti kadar kolesterolnya baik.
Fakta: Selain olahraga dan diet, ada hal lain yang memengaruhi kadar kolesterol, seperti berat badan, merokok, riwayat keluarga, umur, dan jenis kelamin. Agar kolesterol terjaga, diperlukan pola hidup sihat.

Mitos: Kolesterol tinggi dan penyakit kardiovaskular hanya masalah lelaki.
Fakta: Tidak benar. Meski sebelum menopause wanita memproduksi estrogen yang boleh mengurangi risiko penyakit jantung, tetapi perlu diingat faktor lain seperti hiperkolesterol, hipertensi, diabetes, faktor keturunan, dan sebagainya.

Mitos: Cukup menghindari daging & santan, kolesterol pasti normal.
Fakta: Belum tentu, kerana 8% dari kolesterol darah dihasilkan dari dalam tubuh kita sendiri. Bila metabolisme sudah memburuk, maka diperlukan ubat selain perubahan ke gaya hidup sihat.

Mitos: Kadar kolesterol tinggi tidak berbahaya karena tak menimbulkan gejala.
Fakta: Meski tidak bergejala, kadar kolesterol yang tinggi berbahaya karena mengubah dinding pembuluh darah dan memicu jantung koroner.

Mitos: Kadar kolesterol yang tinggi hanya diderita orang tua.
Fakta: Kolesterol tinggi boleh diderita orang dari berbagai golongan usia, mulai dari anak-anak, remaja, hingga orang tua.

Mitos: Orang gemuk memiliki kadar kolesterol lebih tinggi dari orang kurus.
Fakta: Belum tentu, kerana kadar kolesterol dipengaruhi banyak faktor, termasuk apa yang kita makan, seberapa cepat tubuh memproduksi dan membuang kolesterol jahat, tingkat kesihatan, dan kebiasaan makan.


Moga2 dengan fakta2 diatas dptlah kita more alert mengenai kolesterol ....Layan yer...


Ikhsan dari mr.goggle....TQ

4 comments:

  1. Entry yang berinformasi. Terima kasih kerana berkongsi maklumat.

    ReplyDelete
  2. tu la pasal.kadang2 kita ni lebihkan percaya benda2 tu je daripada fakta yg sbenanrnya

    ReplyDelete
  3. semalam mkn kari kambing ngan nasi beriani balik opis sakit kepala sampai mlm..nape ek..

    ReplyDelete